İtalyan ressamı Masaccio (San Giovanni Valdarno, 1401 – Roma, 1429).
Asıl adı Tommaso di Ser Giovanni olan Masaccio’nun çok kısa süren yaşamı üstüne pek bilgi yoktur. . Resim sanatını Masolino da Panicale’den öğrenen Masaccio, duygularının güçlülüğü, kompozisyonunun yalınlığı, hacimleri değerlendirmedeki ustalığıyla Giotto’nun sanatmı sürdürdü. Michelangelo, Raffaello ve Leonardo da Vinci, onun yarattığı okulu sürdürdüler ve çalışmalarma Masaccio’nun fresklerini kopya ederek başladılar. Leonardo da Vinci yazdarında Masaccio’nun getirdiği yendiği şöyle açıkladı: “Giotto’dan sonra, bir yüzyıldan fazla bir süre boyunca sanat yeniden gerdedi, çünkü ressamlar Giotto’nun yapıdarmı kopya etmeye başlamışlardı. Sonra, Floransalı Tommaso (Masaccio) geldi. Resim alanındaki yapıdarının yetkinliğiyle, doğayı, bu bütün ustaların en başta gelen hocasını örnek olarak almayanların, boş yere sanat yapmaya uğraştıklarım kanıtladı.”
Santa Maria del Camine Kdisesi’nde (Floransa) yer alan ünlü freskleri, yüzlerdeki ve duruşlardaki ruhsal gerçeklik, sonradan eklenen parçalar ya da yamalar gibi durmayan dekorlarla insanların bütünleşmiş olması Masaccio’nun yapmak istediklerinin önemini yansıtır. Masaccio “uzam sorununa çözüm” bulmuştur. Perspektifin yaratıcılarından biri olan sanatçı bu açıdan ilk Rönesans ressamı sayılır: Dehası yeni araştırmalara yol açmış ve resim sanatı onunla arkaizmden, eskderi taklitten kurtulmuştur. Masaccio’nun en önemli yapıtmı Aziz Petrus’un Yaşamından Sahneler dizisi oluşturur (Vergi, Dine Yeni Girenleri Vaftiz Eden Aziz Petrus, vb.). Floransa’daki Santa Maria del Carmine Kilisesi’nin Brancacci Şapeli’nde bulunan bu resimlerin yanı sıra, Tekvin’ den alınma bir sahne olan Cennetten Kovulmuş Adem ile Havva trajik bir gerçekçiliği sergiler. Masaccio’nun öbür yapıtları arasında da şunlar sayılabilir: Bakire ve Çocuk İsa (Montemarciano); Azize Anna, Bakire ve Çocuk İsa (Floransa); Çarmıha Gerilme (Napoli); Aziz Petrus’un Çarmıha Gerilmesi (Berlin); Teslis (Floransa’daki Santa Maria Novella).
Son Yorumlar