Hollandalı ressam (Rotterdam, 1629-Amsterdam, 1684).
Peyzaj ustası Nicolaas Berchem’den ders aldıktan sonra ilk yapıtlarını (savaş alanında askerler, ahır içleri, atlılar) geç Haarlem ressamları üslubunda gerçekleştiren Pieter de Hoogh, 1653’te, Delft’te ticaretle uğraşan Justus de La Grange’ın hizmetine girdi ve ağır atmosferi kendi mizacına uygun düştüğü için bu kente yerleşti. Carel Fabritius’la karşılaştıktan sonra (1622-1654) rekabete girişerek Asker (1654) adlı tablonun bir eşini yaptı. Vermeer’in Delft’in sanatsal gelişmesinde oynadığı rol, Hoogh için yeni bir uyarı oldu. Sanat yaşamının en güzel dönemini oluşturan 1655-1662 yıllan arasında kırk kadar yapıt gerçekleştirdi: Hollanda Sarayının İçi (1656); Hollanda Enteryörü (1658); Bir Beşiğin Yanındaki Kadın; vb. Delft’te hüküm süren barış havasını büyük bir ustalıkla anlatması, Hoogh’ un resminin başlıca özelliğidir. Sanatının odak noktasını, kişilerin canlandırılmasından çok, bir hizmetçi kızın ya da genç bir annenin çevresini saran uzam oluşturur.
Sokağa ya da avluya bakan bir ev, bir yerden öbürüne açık bir kapıdan geçiş, ince bir hacim ve perspektif etkileri oyununu yaratmada, ressamın yararlandığı başlıca öğelerdir. 1662’de Delft’ten ayrılan Pieter de Hoogh Amsterdam’a yerleşti. Bu tarihten sonra sanatı giderek geriledi, resim alanındaki iyi nitelikleri de, Delft döneminin birer yansıması olmaktan öteye gidemedi.
Anisterdam’da kaldığı süre içinde yüksek sosyetenin katıldığı toplantıları, vb. kendine konu olarak seçti. Kâğıt Oynayanlar, Sohbet, Alt m Tartan Kadın gibi tuvalleri Vermeer’in tablolarıyla boş yere rekabet etme çabası içindedir.
Son Yorumlar