Türk ozanı ve romancısı (İzmir, 1925).
Karşıyaka Ortaokulu’nda ve İzmir Atatürk Lisesi’nde başladığı ortaöğrenimini, İstanbul Işık Lisesi’nde tamamlayan (1946) Attila İlhan, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde sürdürdüğü öğrenimini yarıda keserek Paris’e gitti (1949); bir yıl sonra yurda döndü. 1951’de yeniden Paris’e gitti ve iki yıl kaldı. Yurda dönüşünde çeşitli dergi ve gazetelerde çalıştı. Ali Kaptanoğlu takma adıyla film senaryoları yazdı; yönetmen yardımcılığı yaptı. 1962’de bir kez daha gittiği Paris’te üç yıl kaldı ve Fransız edebiyatından çeviriler yaptı. 1965’te, İzmir’e yerleşti. 1968’de girdiği Demokrat İzmir gazetesinde baş yazar ve genel yayın yönetmeni oldu. Daha sonra bir yayınevinin danışmanlık görevinde de bulunan Attilâ İlhan, Yeni Ulus, Yeni Ortam, Dünya, Milliyet gibi gazetelerde yaptığı fıkra yazarlığının yarın sıra, televizyon dizi programları için toplumsal sorunları irdeleyen senaryolar da yazdı. 1984’te Sanat Olayı dergisini yönetmeye başladı. Yazın yaşamına Yeni Edebiyat gazetesinde yayımlanan (1941) “Balıkçı Türküsü” adlı şiirle giren Attilâ İlhan’ın, Cahit Sıtkı Tarancı’nın “Otuz Beş Yaş” adlı şiiriyle birincilik, Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Çakır’ın Destanı” adlı şiirler bütünüyle üçüncülük aldı. CHP şiir yarışmasında,destansı öğeleri de barındıran “Cabbaroğlu Mehemmed” şiiriyle ikincilik ödülünü kazanması, ününün birdenbire yaygınlaşmasını sağladı. İlk düzyazı denemelerine de bu dönemde başlayan Attilâ İlhan, ilk şiirlerini topladığı Duvar (1948) adlı yapıtında, toplumcu- gerçekçi bir dünya görüşüyle, İkinci Dünya savaşı yıllarında, Anadolu insanının acı ve bunalımlarla örülmüş yaşantılarından kesitler sundu. Halk şiirleriyle toplumcu-gerçekçi şiirin bileşimini kurarak, yerli renklerden kopmadan, belirli tiplerin canlı ve küçük öykülerim destansı bir hava içinde, coşkun bir duyarlık, sağlam bir imge düzeni, işlek bir dil ve akıcı bir anlatımla işledi.
Sisler Bulvarı’nda (1954) toplumsal konulardan çok bireysel yaşantıları düe getirdi. Bir anlamda, bir başkalaşmanın ürünlerini kucaklayan Sisler Bulvan’mda bunaltı, umutsuzluk, yalnızlık, yolculuk ve aşk konuları ön sırayı alırken, özgürlük, insan sevgisi, barış, kardeşlik, vb. konular biraz olsun geriye itildi. Ama sıcak bir içtenliğe yaslanan anlatımı, uyumlu bir söyleyiş ve işlek bir dille örtüşerek lirik bir havaya büründü. Yağmur Kaçağı’nda (1955) gereksiz uzatma ve betimlemelerden uzaklaşarak, duru ve yalın bir anlatıma ulaştığı görüldü. Ben Sana Mecburum (1960) adlı yapıtında kümelenen şiirlerinde de karamsarlık, tedirginlik, yabancüaşma, ana konular olarak ön planda yer aldı ama, ses ve imge düzeni daha yetkin ve daha bir çarpıcı düzeye ulaştı. Bela Çiçeğindeki bazı şiirlerde eski şiirin sesini ve biçimlerini çağdaş bir özenle geliştirmeye çalıştı. Tutuklunun Günlüğü’nde de Batı-Doğu çelişkisinin belirli aşamadaki bileşimini daha ileri bir düzeyde gerçekleştirdi. Şiir etkinliklerinin yanı sıra, roman türünde de ürünler veren Attilâ İlhan, özellikle Kurtuluş Savaşı olgusunu kucaklayan Kurtlar Sofrası, Bıçağın Ucu ve Sırtlan Payı’nda tarihsel roman anlayışına yeni bir boyut getirdi. Daha sonra kaleme aldığı romanlarındaysa cinsel farklılıklardan doğan ilişkileri kendine özgü bir roman diliyle işledi. Ayrıca televizyon için dizi senaryoları (Kartallar Yüksek Uçar, 1984; Yarın Artık Bugündür, 1986; Yıldızlar Gece Büyür, 1992) yazdı.
Başlıca eserleri
Şiirleri
- Duvar (1948)
- Sisler Bulvarı (1954)
- Yağmur Kaçağı (1955)
- Ben Sana Mecburum (1960)
- Bela Çiçeği (1962)
- Yasak Sevişmek (1968)
- Tutuklunun Günlüğü (1973
- 1974 TDK Şiir ödülü)
- Böyle Bir Sevmek (1977)
- Elde Var Hüzün (1982)
- Korkunun Krallığı (1987).
Romanları
- Sokaktaki Adam (1953)
- Zenciler Birbirine Benzemez (1957)
- Kurtlar Sofrası (1. cilt, 1963; 2. cilt, 1964)
- Bıçağın Ucu (1973)
- Sırtlan Payı (1974; 1975 Yunus Nadi Armağanı)
- Yaraya Tuz Basmak (1978)
- Fena Halde Leman (1980)
- Dersaadette Sabah Ezanları (1981)
- Haco Hanım Vay (1984)
- O Karanlıkta Biz (1988)
- Gezi: Abbas Yolcu (1959).
Deneme-Anı
- Hangi Sol (1970)
- Hangi Batı (1972)
- Faşizmin Ayak Sesleri (1975)
- Hangi Seks (1976)
- Hangi Sağ (1980)
- Gerçekçilik Savaşı (1980)
- Batı’nnı Deli Gömleği (1981)
- Hangi Atatürk (1981)
- İkinci Yeni Savaşı (1983)
- Ulusal Kültür Savaşı (1986)
- Sosyalizm Asıl Şimdi (1991).
Son Yorumlar