Alman yazarı (Kamenz, Saksonya, 1729-Braunschweig, 1781).
Bir Protestan papazın oğlu olan Gotthold Ephraim Lessing, Leipzig Üniversitesi’nde dinbilim eğitimi gördü ama 1748’den sonra, ilk tiyatro yapıtlarını yazacağı Berlin’e yerleşti. 1755’te Leipzig’e geri dönerek 1760’a kadar burada kaldı. Daha sonra gittiği Breslau’da 1765’e kadar general Tauentzien’in sekreterliğini yaptı. Bu dönemde yazdığı başlıca oyunlar, toplumsal bir dram olan Die Juden (Yahudiler, 1749) ve bir burjuva dramı olan Miss Sara Sampsoridur (1755). Lessing, bu oyunlarında ve Briefe die Neueste Litteratur Bettrefend’de (Yeni Edebiyat Üstüne Mektuplar, 1759-1765) ahlak konusundaki düşünceleri açısından Fransız felsefesinden etkilenmesine karşın Alman tiyatrosunu, bütünüyle Fransız trajedisine öykünmeden kurtarmaya çalıştığım gösterdi.
1767’de Hamburg Ulusal Tiyatrosu’na danışman olarak atandıktan sonra, ciddi bir komedi olan Minna von Barnhelm’ı (1757) ve tiyatro alanmda örnek almacak tek büyük yeteneğin Shakespeare olduğunu ileri sürdüğü bir eleştiri yazılanderlemesi olan Hamburgische Drama turgie’yi (Hamburg Dramatürjisi, 1767-1769) yayımladı. Bunların yam sıra şiir ve resim üstüne estetik incelemelerden oluşan Laokoon’u (1766-1768) da yayımlamayı sürdürdü. Hamburg Ulusal Tiyatrosu’nun ortadan kalkmasından sonra Wolfenbüttel’e yerleşerek, burjuva trajedisi olan Emilia Galotti (1772) ile air felsefi dram olanNathan der Wese’yi (Bilge Nathan, 1779) yazdı. I780’de yayımladığı Die Erziehung ies Menshengeschlechts (İnsan Soyulun Eğitimi) adı altında topladığı özdeyişlerinde insanlığın ahlak açısından ilerlemesine olan inancını ortaya koydu. Açık ve belirgin bir üslupla görüşlerini belirten Lessing, Alman edebiyatında ulusal düşünce biçiminin oluşmasında önemli bir rol oynamıştır.
Son Yorumlar