Türk bestecisi (İstanbul, 1778-Mekke, 1846).
Hamamizade takma adıyla tanınan İsmail Dede Efendi sesinin güzelliği ve müzik yeteneği çok küçük yaşta ortaya çıkınca, dönemin ünlü müzikçilerinden Uncuzade Mehmet Emin Efendi’den özel dersler almaya başladı. 1798’de Yenikapı Mevlevihanesi şeyhi Ali Nutki Dede’ye bağlandı; ertesi yıl “çile”sini tamamlayarak “dede” oldu. Çiledeyken bestelediği ilk şarkısıyla padişah Selim III’ün dikkatini çekti, art arda bestelediği yapıtlarla dönemin gözde bestecileri arasına girdi; yüksek saray görevlerinden padişah musahipliğine ve müezzinbaşılığa atandı. Selim III’ten sonra Mahmut II’nin de yakın ilgi ve desteğini gören İsmail Dede Efendi, bir yandan Saray fasıllarına hanende (ses sanatçısı) olarak katılırken, bir yandan da Enderun’da ve Yenikapı Mevlevihanesi’nde müzik dersleri verdi. İsmail Dede Efendi, hacca giderken yakalandığı koleradan öldü.
Yetiştirdiği çok sayıda öğrenci arasında özellikle, kendisinden sonra XIX. yy’ın en büyük bestecileri arasında yer alan Zekâi Dede, Dellalzade İsmail Efendi ve Eyyubi Mehmet Bey sayılabilir.
Art arda yeni makamların bulunduğu, klasik Türk müziği repertuvarının en gözde parçalarının bestelendiği Selim III döneminde ilk yapıtlarını veren İsmail Dede Efendi, XVIII. yy’ın sonunda Batı müziğiyle ilk ciddi bağlantıların sonucu olarak görülmeye başlayan yemlik hareketlerine sırt çevirmemiş olmakla birlikte, genellikle öncülerinden devraldığı kurallara bağlı bir bestecidir. Onun da temel gereci insan sesidir. Mevlevi ayininden ilahiye, kâr’dan köçekçeye, her formda ürün veren İsmail Dede Efendi içtenlikten kaynaklanan akıcılığı, bir müzik yapıtının en büyük erdemi saymıştır.
İsmail Dede Efendi’nin Eserleri
İsmail Dede Efendi, 500 dolayında beste yapmışsa da, nota kullanımının yaygın olmayışı ve müzik öğretiminin ezbere dayanması nedeniyle, bunların yarısına yakın bölümü unutulmuş, 8’i çalgısal, geri kalanı sözlü olmak üzere 267 yapıtı günümüze ulaşabilmiştir.
Sözlü yapıtlarından 49’u dinsel-tasavvufi, 218’i din dışıdır. İsmail Dede Efendi’nin dinsel-tasavvufi yapıtlarının en önemlileri Hüzzam, Saba ve Ferahfeza Mevlevi Ayinleridir. Din dışı yapıtlarının başlıcalarıysa şunlardır: Ferahfeza I. Beste (Ey kaşı keman tîr-ı müjen cânıma geçti); Ferahfeza Ağırsemai (Bir dilber-i nâdide bir kâmet-i müstesna); Ferahfeza Yürüksemai (Bu gece ben yine bülbülleri hâmûş ettim); Sultanîyegâh Beste (Cân dilimiz lûtf-u keremkâr ile mamur); Sultanîyegâh Ağırsemai (Nihân ettim seni sinemde ey mehpâre cânımsın): Mahur Beste (Ey gonca-dehen hâr-ı elem cânıma geçti); Mahur Yürüksemai (Yine zevrâk- ı derûnum kırılıp kenâre düştü); Hicaz Beste (Ey çeşm-i âhû hicr ile tenhâlere saldın beni); Hicaz Yürüksemai (Yine neş’e-i muhabbet dil-il cânım etti şeydâ); Hicaz Şarkı (Mah yüzüne âşıkanım); Şehnaz Şarkı (Sana ey cânımın cânı efendim); Acemaşiran Ağırsemai (Ey lebleri gonca yüzü gül serv-i bülendim); Şevkefza Yürüksemai (Ser-i zülf-ü anberini yüzüne nikâb edersin); Hüzzam Yürüksemai (Reh-i aşkında edip kaddimi kütâh gönül); Rast Kâr-ı Nev (Gözümde daim hayâl-i cânâ); Nihavendikebir Yürüksemai (Rencide olma sakın nigâh eylediğimden).
Son Yorumlar