İtalyan kökenli Fransız bestecisi (Floransa, 1632-Paris, 1687).
Bir soylunun oğlu olduğu söylenirse de orta halli bir değirmencinin oğlu olduğu sanılan Jean-Baptiste Lully ya da Lulli (italyancası Giovanni Battista), Roger de Lorraine tarafından 1646’da Fransa’ya götürüldü; birkaç yıl sonra kral Louis XIV’ün çevresine girdi ve kral için verilen tiyatro gösterilerinde mim sanatçısı olarak görev aldı. (1652). Bu arada Fransa’ya gelir gelmez kemancı Lazarini’nin yanı sıra Roberday, Metru ve Gigault gibi orgcularla çalıştı. 165 3’te sarayın çalgı müziği bestecisi unvanını aldı ve Yirmi Dört Küçük Keman Topluluğu’nun yönetimini üstlendi. Zamanını büyük gösteriler halinde sunulan baleler hazırlamakla geçiriyordu. 1661’de Fransız uyruğuna geçtikten sonra kral tarafından Fransa’da müzik genel denetimciliğine atandı. 1663’te Moliere’le birlikte o gün için yeni bir tür olan komedi-bale alanında çalışmaya başladı.
Hiçbir rakip tanımak istemeyen Lully, 1666’da İtalyan müzikçilerinin Paris’ ten gönderilmelerini sağladı. 1671’de de Perrin’den Krallık Müzik Akademisi’nin imtiyazını satın aldı; giderek sanat alanındaki egemenliğini sağlamlaştıran müzikci. lirik tiyatroda da aşağı yukarı tek ad olarak belirdi. Kendisine soyluluk unvanı verildikten sonra kralın özel sekreterliğine atandı. İtalyan geleneğine özgü öğelerden yararlanan sanatçı, Fransızların dünyasına şaşırtıcı biçimde uyum sağladı. Lirik trajedinin (Alcesle. Armide.Amııdis. vb.) yaratıcısı olan Lully bu lür yapıtlarda saray balesinden kaynaklanan çok sayıda dansa yer verdi. Fransız usulü uvertürler giderek bütün Avrupa’da benimsendi. Lully’nin müzik alanındaki etkisi Fransa’nın ve yaşadığı dönemin sınırlarını aştı. Bach, Haendel, Telemann gibi müzikçiler Lully’nin müziğinden etkilendiler; buna karşılık daha sonra Rameau gibi Fransız bestecileri lullyci modaya kendilerini kaptırmamak için büyük çaba harcadılar.
Son Yorumlar