Ertem Göreç Kimdir? Türk film yönetmeni (Bursa, 1933-İstanbul, 1992). Orta öğrenimini yarıda bırakıp kurgucu yardımcısı olarak sinemaya giren ve bu alanda başarı kazanan Ertem Göreç, daha sonra Orhon M. Arıbumu, Memduh Ün gibi birçok yönetmenin yardımcılığında bulundu, bazı filmlerin senaryo çalışmalarına katıldı. 1948-1958 yılları arasında sinemanın yanı sıra basketbolla da ilgilenerek 15 kez milli oldu. Kanlı Sevda (1960) filmiyle yönetmenliğe başlayan Ertem Göreç, 1980 yıllarına kadar 100 ’e yakın film yaptı. Sanatını belli bir türde yoğunlaştırmadıysa da, özellikle senaryolarım Vedat Türkali’nin yazdığı, toplumsal gerçekçilik motifleri taşıyan Otobüs Yolcuları( 1961) ve işçi işveren ilişkileriyle grev olgusuna değinen Karanlıkta Uyananlar (1965) adlı filmleriyle dikkati çekti.
İyi bir senaryo ile karşılaştığı zaman belli bir düzeyin altına düşmeyen Ertem Göreç’in filmleri arasında 2000 Yılının Sevgilisi gibi roman uyarlamalarından, Pamuk Prenses ve 7 Cüceler gibi masal uyarlamalarına, Rifat Diye Biri gibi serüven filmlerinden, Biraz Kül, Biraz Duman gibi melodramlara, Nöri Gantar Ailesi gibi güldürülere kadar her türden film vardır.
Sinemadaki ilk yıllarında öz ve biçimi dengeleyerek kendine özgü bir anlatım geliştirmeye çalışan Ertem Göreç, daha sonraki yıllarda türler ve konular üstünde fazla durmadı, ama sinema tekniği bakımından nitelikli sayılabilecek filmler yaptı. 1977’de sinemadan uzaklaşıp, Almanya’da yaşadı (1977-1985). Sonra Türkiye’ye dönüp (1985), yeni filmler çekti.
BAŞLICA FİLMLERİ
Kanlı Sevda (1960); Otobüs Yolcuları (1961); Rifat Diye Biri (1962); Kızgın Delikanlı (1964); Karanlıkta Uyananlar (1965); Son Hatıra (1968); Bana Derler Fosforlu (1969); Pamuk Prenses ve 7 Cüceler (1971); 1001 Gece Masalları (1972); 2000 Yılının Sevgilisi (1973; Nöri Gantar Ailesi (1975); Tövbekar (1977); Dayak Cennetten Çıkma (1986); Güldürme Beni (1986); Kader Kurbanları (1986); Arabesk (1992).
Son Yorumlar