Türk film yönetmeni (Çanakkale, 1929).
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü’nü bitiren (1952) Metin Erksan, öğrenim gördüğü yıllarda çeşitli gazete ve dergilerde sinema sanatı üstüne yazılar yayımladı; film eleştirileri yaptı. 1950’de Yusuf Ziya Örtaç’m Binnaz adlı manzum oyununu senaryo haline getirdi; 1952’de de Karanlık Dünya/Âşık Veysel’in Hayatı adlı filmle yönetmenliğe başladı; ama bu film, ancak kesintilere uğradıktan sonra gösterilme izni alabildi.
1950 yılından günümüze ulaşan sinema yaşamında, aradaki Oy Farfara Farfara, Gülizar gibi birkaç film dışında, Metin Erksan’m yaptığı hemen her film, çeşitli tepkiler uyandırdı; çoğu beğenildi, olumlu eleştiriler aldı; filmlerinin bir bölümü bazı çevrelerce beğenilmese de, sinema çalışmalarına her zaman ilgi duyuldu. 1952-1962 arasındaki 10 yıllık dönemde Yolpalas Cinayeti (1955) gibi filmlerde gerçekçi öğeler kullandı. Dokuz Dağın Efesi’nde (1958) Çakırcalı Mehmet Efe’nin yaşamına değişik bir yorumla eğildi. 1960’ta çevirdiği Gecelerin Ütesi filmi, toplumsal gerçekçilik akımının ilk önemli yapıtı sayıldı. Yılanların Ûcü’yle (1961) o güne kadar yapılmış en başarılı köy filmini, Acı Hayatla (1962) toplumsal gerçekçiliğin en iyi filmlerinden birini gerçekleştirdi; Susuz Yaz (1963) adlı filmi, Berlin Film Festiva- li’nde en iyi film ödülünü aldı; Sevmek Zamanı (1965) filmiyle tasavvuf kaynaklarına yöneldi.
1965 yıllarında halk sineması, ulusal sinema tartışmalarına katılan Metin Erksan, bu tartışmalarda ön planda yer alan sinema sanatçılarından biri oldu. İkinci yılından başlayarak Antalya Şenlikleri’ne katılmadı; buna karşılık, katıldığı öbür yarışma ve şenliklerde çeşitli ödüller aldı. Televizyon için gerçeküstücü bir bakış açısıyla Beş Hikâye adlı diziyi çekmiş olan Metin Erksan, sinema yaşamının özellikle ilk yarısında gerçekçi öğeleri, usta bir sinema diliyle yansıtmış, filmlerinin çoğunda “tut- ku”yu işlemiş, ikinci dönemindeyse sinema dilinde önemli değişiklikler yaparak, fantastik öğeler ile gerçeküstü öğelerden daha çok yararlanmış, bunları özenli çerçeveler, değişik kadrlar, çarpıcı bir sinema diliyle beyazperdeye aktarmış, sinema sanatına katkılarından dolayı 1987 Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde Onur Ödülü, 1990 Ankara Film Festivalinde de Sinema Emek Ödülü verilmiştir.
Günümüzde, Mimar Sinan Üniversitesi Sinema Televizyon Bölümü’nde sinema kuramı konusunda ders vermektedir.
BAŞLICA FİLMLERİ
Karanlık Dünya / Aşık Veysel’in Hayatı (1952); Yolpalas Cinayeti (1955); Dokuz Dağın Efsanesi (1958;
1959 Gazeteciler Cemiyeti Film Festivali’nde Jüri Özel Ödülü); Gecelerin Ötesi (1960; 1961 İstanbul Belediyesi Sanat Festivali Türk Filmleri Yarışması ’nda En Başarılı Senaryo Ödülü); Ydanlann Öcü (1961; 1962 Ses Dergisi Ses Film Armağanı; 1966 Uluslararası Milano Festivali Birinci Altın Madalya Ödülü); Acı Hayat (1962); Susuz Yaz (1963,1964 Uluslararası Berlin Film Festivali Büyük Ödülü; 1964 Uluslararası Venedik Film Festivali Özel Ödülü; 1964 Uluslararası Acapulco Film Festivali Büyük Ödiilü; 1965 Uluslararası Cannes Film Festivali Özel Ödülü; 1965 Uluslararası Car- thagena Film Festivali jüri özel Ödülü); Suçlular Aramızda (1964; 1965 Uluslararası Milano Film Festivali Birinci Altın Madalya Ödülü); Sevmek Zamanı (1965); Yılın Kadını Değil (1966); Kuyu (1968; 1969 Altın Koza Film Şenliği’nde En Başarılı Film ödülü ve En Başarılı Yönetmen ödülü); Reyhan (1969); Makber (1971); Keloğlan (1972); Kadın Hamlet (1976); Sensiz Yaşayamam (1977) Metin Erksan’m ayrıca Dünya Ha- vacılan Türkiye’de (1957), Büyük Menderes Vadisi-Nehir ve Uygarlık (1959) adlı belgesel filmleri, TV için “Beş Hikâye” dirisi (Müthiş Bir Tren; Sazlık; Bir İntihar; Hanende Melek; Geçmiş Zaman Elbiseleri, 1974), gene TV için Preveze Öncesi adlı dramatik-belgesel türde bir filmi vardır.
Son Yorumlar