Türk bestecisi (İstanbul, 1906-Anka- ra, 1972).
Küçük yaşta piyano çalmaya başlayan ve Galatasaray Lisesi’nde okurken Adinolfi’den ders alan Ulvi Cemal Erkin, 1925 yılında Milli Eğitim Bakanlığı sınavını kazanarak Paris Konservatuvarı’nda ve Ecole Normale de Musique’te okudu. (1925-1930). 1930’da yurda dönünce Ankara Musiki Muallim Mektebi’n- de piyano ve armoni dersleri verdi. Aynı yıl ilk beste çalışmalarını yaptı: Orkestra için İki Dans; keman ve piyano için Ninni, Emprovizasyon ve Zeybek Türküsü. 1932’de piyano sanatçısı Ferhunde Erkin’le evlenen besteci, 1932’de Ankara Konservatuvarı kurulunca.Piyano Bölümü şefi oldu. 1949-1951 yılları arasında konservatuvarda müdürlük yaptı.
Eserleri
1942’de tamamladığı Birinci Piyano Konçertosunu eşi Ferhunde Erkin’e adayan ve aynı konçertoyla C.H.P. Sanat Ödülü’nü kazanan, 1943’te Köçekçeler adlı orkestra çalışmasını gerçekleştiren, 1944-1946 arasında da ilk senfonisini yazan Ulvi Cemal Erkin, halk ezgilerinin ritmini ve makamsal müziğin gizemci havasını hemen her yapıtında duyurmuş, genellikle nükteli ve ağırbaşlı anlatımı iç içe geliştirmiştir.
Yaylı çalgılar orkestrası için yazdığı Sinfonietta ‘yı 1959 yılında tamamlayan besteci, konservatuvar orkestrasını eğitmek amacıyla, çalgı tekniğinde güçlükler içeren bir çalışma yapmış ve ortaya çıkan yapıt, herhangi bir öğrenci orkestrasının kolaylıkla çalamayacağı güçlük derecesinde olmuştur: Hareketli bir ritim yapısı, aynı zamanda aksak ritimlerin dokusu ve bunun yanı sıra makamsal müzikte yer alan “taksim” gibi ağırbaşlı bir akış, canlı havayı gizemsel düşünceyle birleştirir (Sinfonietta’nın son “allegro”sunda3-2-2-3 olarak duyulan aksak ritim, viyoladan yükselen “taksim” solosuyla bu durumu örnekler). Yapıtın girişindeki “al- legro”ysa bir sonat biçimindedir (bu bölümde çalgı tekniği güçlükleri ortaya çıkar). İkinci bölümde, makamsal müzikteki “seba” ve “segâh” dizileri kullanılarak, ses düzeni ve ses perdesi (entonasyon) sorunlarına ağırlık verilmiştir. Son bölümdeki güçlü ve canlı ritim dokusu, halk müziğinden esinlenümiş 5’li, 7’li, 8’li ve 10’lu birleşik ölçüler ve aksak ritimler içerir.
U.C. Erkin aynı zamanda iyi bir piyano sanatçısı olduğundan, piyano için de pek çok yapıt bestelemiştir . Sözgelimi,1965-66 yıllarında gerçekleştirmiş olduğu Piyano için Konçertant Sen/oni’nin birinci bölümü, halk müziği kişiliğinde kısa bir girişten oluşur. İkinci bölüm, piyano soloda duyulan gizemsel bir kişilik taşır; üçüncü bölüm, orkestranın tümünün katkısıyla bir motif getirir ve halk müziği canlılığındaki bu motif sürekli yinelenip gelişerek, parçayı sonuçlandırır. Son bölümün özelliklerinden biri de, piyano dışındaki çalgıların zaman zaman solo niteliğinde ortaya çıkışıdır.
U.C. Erkin, Konservatuvar’daki görevlerinin yanı sıra, Devlet Opera Orkestrası’m da yönetmiştir. Bestecinin büyük orkestra için yazdığı yapıtlardan biri 1969’da tamamlanan Senfonik Bölüm’dür. Giriş’te ksilofon’la duyulan ince-duygulu ezgüer, gizemsel anlatımı hemen sunar. Bu bölüm, kontrfagot ve kontrbasla başlayıp, yavaş yavaş çalgıların tümünün katılmasıyla doruğa ulaşır. Coşkulu ritim, parçayı ikinci bölüme bağlar. Bu bölümdeyse, önceki fırtınalı tırmanışa karşılık, bir sönüş, temponun, her çalgıda teker teker düşüşü olarak duyulur. Sonuca doğru, ilk bölümdeki değişik çalgı renkleri yeniden ortaya çıkar. Ksilofon gene dingin ve tekdüze bir anlatımla gizemini sunar ve aradan çekilir. Yaylı çalgıların düşsel sesleriyle parça sona erer.
Devlet Sanatçısı olan Ulvi Cemal Erkin, “Türk Beşleri” topluluğunun da üyesidir.
BAŞLICA YAPITLARI
Yalnız piyano solo için: Beş Damla (1931); Çocuklar İçin Yedi Kolay Parça (İ937); Duyuşlar (1937); Sonat (1946); Altı Preliid (1965-1967). Orkestra için: İki Dans (1930); Bayram (1943); Karagöz (sahne müziği, 1940); Köçekçeler (1943); Birinci Senfoni (1944-1946); ikinci Senfoni (1948-1951); Keloğlan (bale müziği, 1950) ;Senfonik Bölüm (1969); Senfonik Parçalar (epizodlar, 1970- 1971; tamamlanmamıştır).
Oda orkestrası için: Yaylı Sazlar Dörtlüsü (1935-1936); Piyanolu Beşli (yayb çalgılar ve piyano, 1943); Sinfonietta (yayb çalgılar beşüsi, 1951).
Solo ve orkestra için: Konçertino (piyano ve orkestra için, 1931); Bülbül ve Aymondördü(ses ve orkestra, 1932′); Piyano Konçertosu (C.H.P. Sanat Ödülü, 1942); Keman Konçertosu (1947); Ses ve Orkestra İçin Yedi Halk Türküsü (1965); Konçertant Senfoni (piyano ve orkestra için, 1966).
İkililer: Ninni (keman ve piyano için, 1929-1932); Emprovizasyon (keman ve piyano için, 1929-1932); Zeybek Türküsü (keman ve piyano için, 1929-1932); Yedi Türkü (ses ve piyano için, 1936).
Koro için: İİd Sesli Türküler (iki sesli koro için, 1936); Yedi Türkü (karışık koro için, 1943); Koro İçin On Türkü (1963).
Son Yorumlar