İsa’nın yasa ve öğretisini kapsayan, Hristiyanların kutsal kitabı. Hristiyanlığın ilk yıllarından başlayarak İsa’nın sözleri, sözlü ya da yazılı olarak kuşaktan kuşağa geçti ve bu metinler sayesinde İsa’nın bildirisi aktarıldı. Günümüzde dört İncil vardır, dördünün de yazan, günümüze kadar gelen metinleri bu malzemeye dayanarak hazırlamışlardır.
Sinoptik İnciller
Üç sinoptik İncil’i (Markos, Matta ve Luka) Yohanna’nın İncil’inden iyice ayırmak gerekir. İlk üç İncil, İsa’nın ilk vaazının başarısından haç üstünde ölümüne, oradan da yeniden dirilişine kadar uzanan aynı süreci ana çizgileriyle ele alır. “İsa’nın sözleri”nin bir bölümüne, çoğu kez aynı biçimde yer veren bu metinlere, alıntılar derlemesi, hatta İsa’nın yaşamının kronolojik bir anlatımı gözüyle bakılamaz. Söz konusu metinleri bir araya getirenlerin amacı değişikti: İstenen, tarihsel bir röportaj yapmak değil, ama İsa’nın kim olduğunun anlaşılmasını sağlamaktı. Bu İncillerin gerçek özünü, Nazarethli İsa’nın ölümünden sonra da yaşadığı kesin inancı oluşturur; çünkü Hristiyan inancına göre Tanrı onu yeniden diriltmiştir. Günümüzde, özgün metinler yerine II. yy’dan kalma parçalar vardır. Birbirine uyan çeşitli alıntılar İncil’i Batı’da Eskiçağ’ın güvenilir metinlerinden biri yapmıştır. Bunlar, kimin himayesinde oldukları belirsiz yazarlara maledilmiştir.
Markos, Petrus’un arkadaşıydı; büyük bir olasılıkla İncil’ini İ.S. 70’ten önce (Kudüs tapınağının yıkılması) Yahudiliği tanımayan kişiler için Roma’da yazdı. San derece yalın olan bu metin özellikle, “İnsan Oğlu” İsa’nın yaşamını kuşatan ve büyük bir giz kaynağı olan soruna ağırlık vermiştir. İsa’nın arkadaşı havari Matta aramca (İsa’nın dili) bir metin yazdı. Hıristiyanlığı kabul eden Yahudiler’e İsa’nın görevini anlattı.
Luka, Pauhıs’un yol arkadaşıydı. O da, büyük bir olasılıkla İ.S. 70’e doğru Kilise’nin doğuş tarihini yazdı (Havarilerin İşleri) ve kültürlü bir Yunan topluluğuna seslendi.
Yohanna’nın İncili
Dördüncü İncil, kısa sürede “Yohan- na’mn Incil’i’ olarak adlandırıldı. Özgün üslubu, İsa’nın az sayıda anlatı ve sözleriyle öbürlerinden ayrılır. Çok sayıda, ama kısa ve daha önce anlatılmış bölümlerden çok, bazı uzun anlatıları yeğler: İsa üe Samizî’nin karşılaşması; Lazaros’un yeniden dirilişi; vb. Yazar, çeşitli etkiler altmda kalmıştır. İlettiği büdiri oldukça basittir.
Bu metnin İ.S. 90’a doğru Anadolu’ da yazıldığı sanılır. Belki de havari Yohanna’nın yolunu izleyen bir Hıristiyan topluluğundan yayılmıştır; ama metni son ele alan yazarın Yohanna olması olasılığı çok zayıftır.
O dönemde ortaya çıkan metinler yalnızca bunlar değildi. Ancak bu dört İncirin, yeğlenmesi, gizemli bir keyfiyetten değil, ama kendilerini bir havarinin ya da yandaşlarından birinin yazılarında bulan Hristiyan topluluklarının deneyiminden kaynaklanmıştır. Kısacası bu dört İncil, Hristiyanlar açısından “Yeni Ahid”i oluşturan metinlerin ana bölümüdür.
Çok güzel bir site proje ödevimde çok yardımcı oldu hazırlayanların ellerine sağlık
Çok güzel bir site proje ödevimde çok yardımcı oldu hazırlayanların ellerine sağlık herkese tavsiye ederim ayrıca çok teşekkür ederim….